Ballarat, Sovereign Hill - Reisverslag uit Longwarry, Australië van Familie Oomens - WaarBenJij.nu Ballarat, Sovereign Hill - Reisverslag uit Longwarry, Australië van Familie Oomens - WaarBenJij.nu

Ballarat, Sovereign Hill

Door: Fleur en Pieter

Blijf op de hoogte en volg Familie

24 Augustus 2010 | Australië, Longwarry

Voor vandaag stond Sovereign Hill in Ballarat op ons programma omdat het voor al onze familie in Australie weer een gewone werkdag is. Vanochtend zijn we tegelijkertijd met Kerrie opgestaan voor ons laatste ontbijt met z’n allen in Bendigo. Nadat Kerrie naar haar werk is gegaan hebben we nog snel even ‘stiekem’ haar hele huis opgeruimd zodat ze vanavond niet nog eens al onze bedden enzo moet opbergen. Daarna snel in de auto naar Ballarat want dat is alweer gauw zo’n anderhalf tot 2 uur rijden vanaf Bendigo. Ballarat is een goudmijn stad waar ergens rond 1850 het goud letterlijk voor het oprapen lag. Toen dit nieuws destijds in Australie rondging trok dit natuurlijk weer vele avonturiers en ook dit keer weer vele chinezen. Gelukkig voor hen werd het goud destijds ook in rivieren gevonden zodat de handel zich dit keer voor hun niet alleen beperkte tot het randgebeuren. Enkele jaren later moest men steeds dieper gaan graven en hiervoor werd de winst, die behaald was met het goudzoeken, geïnvesteerd in de aanschaf van steeds zwaarder materiaal waarmee men zelfs tot een diepte van 1000 meter goud kon delven uit vermalen stenen. In het nagebouwde dorpje werd door acteurs en gidsen allerlei verschillende technieken uit de loop der jaren uitgelegd en voorgedaan. Ook werd er veel aandacht besteed aan het randgebeuren rondom het delven van goud, zoals een vuurpeleton wat destijds is ingezet tegen rebellerende gouddelvers omdat ze het niet eens waren met de aan hen toebedeelde concessies en vergunningen. Er was zelfs een aparte politie aanwezig voor (weer) die chinezen J. Voor het publiek wat geen last had van claustrofobie in kleine ruimtes onder de grond waren een aantal rondleidingen mogelijk, waar wij dan ook dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Omdat Anny helaas wel tot die groep behoorde heeft zij zich in de tussentijd kunnen verdiepen in de catering van medio 18de eeuw. De dag hebben we uiteindelijk afgesloten met een bezoek aan een echte mijnschacht, diep onder de grond, en een bliksembezoek aan het goudmuseum waar overigens ook nog een tentoonstelling aanwezig was over het leven en de vangst van Ned Kelly, de vogelvrij verklaarde bush- ranger.
Om half zes vanavond stapten we in de auto op weg naar Lonwarry waar Toon & Rayleen wonen en waar we de komende dagen gaan logeren. Toon is de jongste broer van Jan en heeft een melkveebedrijf van een paar honderd koeien. En ja hoor, dat is dan weer 2,5 uur rijden vanaf Ballarat waarmee het totaal voor vandaag ergens rond de 400 km uitkomt. Wanneer je in Australie bent of woont moet je echt geen hekel hebben aan autorijden of snel autoziek worden, anders heb je hier letterlijk een beroerd leven. Over zwaar leven gesproken trouwens, wanneer we bij Toon rond 21.00 uur aankomen kletsen we snel even wat bij met ’n kop koffie want we weten dat Toon altijd rond 22.00 uur naar bed gaat. Is zelfs een beetje aan de late kant vind ik, voor iemand die de volgende dag al om 4.00 uur op moet om de koeien te melken en ’s middags om 16.00 uur weer hetzelfde ritueel afwerkt. Stijn heeft beloofd om een keertje te helpen deze week. Eerst maar eens zien !

• 24 Augustus 2010 - 02:25

Claudia Duijsens:

Ongelooflijk wat zien jullie toch veel.
    Wil ik best geloven dat je in Australië afstanden moet afleggen, dat is hier al zo en Australie is nog groter dan Canada! Maar je went er aan.
    Enne die Stijn aan het melken..... graag beelden!!!
    Wat was die vis nou?

• 24 Augustus 2010 - 08:24

Miriam En Joost:

Lieve allemaal
    Even jullie berichtjes bijgelezen, want ik was een paar dagen uit de lucht.
    Fijn het kontakt met jullie familie, ik kan me voorstellen dat het gemis dan extra dicht bij komt...
    Leuk die foto's met dassen en bodywarmers en de familieplaatjes.
    Geniet er nog van!
    Lfs Joost en Miriam xxx

• 24 Augustus 2010 - 08:41

Harrie En Jose:

Lieve allemaal, wat een genot om zo met jullie de reis van jullie leven te mogen meemaken. Ik geniet er telkens van als er een bericht van jullie komt. Fijn om jullie familie ook een beetje te leren kennen. Tot vlug Jose

• 24 Augustus 2010 - 17:05

Joyce Lynn:

wat gezellig die familiefoto's,ziet er errruuug knus uit!!zie zelfs wat bekende koppies,leuk om ze weer eens te zien.en wat gaaf om zo'n wedstrijd mee te maken,veel plezier nog met z'n allen,xxxjes

• 24 Augustus 2010 - 23:23

Ans:

Hallo allemaal,
    Wat een belevenissen daar in Australie. Is dat oom toon die een paar jaar geleden in Nederland was met zijn echtgenote? Nog heel veel plezier in het verre Australie!