Van de Footies naar Bendigo - Reisverslag uit Bendigo, Australië van Familie Oomens - WaarBenJij.nu Van de Footies naar Bendigo - Reisverslag uit Bendigo, Australië van Familie Oomens - WaarBenJij.nu

Van de Footies naar Bendigo

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Familie

21 Augustus 2010 | Australië, Bendigo

Gisterenmiddag zijn we met Sarah, Melissa, Kirsten en Ailee naar het William Ricket Sanctuary geweest, Dit is een regenwoud in de bergen aan de rand van Melbourne (Dandedong's) en onderdeel van het park waar Sarah werkt als ranger. Het is een prachtig regenwoud wat vol staat met vele klei- beelden van Wiliam Ricket maar dan op een dusdanige manier dat het lijkt alsof de beelden altijd onderdeel zijn geweest van het regenwoud. Tijdens het wandelen hebben we lekker veel kunnen bijkletsen met de 3 meiden, dochters (en kleindochter) van Anthony, zoon van tante Jo. Anny heeft in de tussentijd eindelijk eens flink kunnen shoppen in Knox- shopping centre. Uiteindelijk hebben we behoorlijk moeten haasten om op tijd in Melbourne- city te zijn waar we hebben afgesproken met Thea (jongste zus van Jan) en Kerrie (dochter van Toon, broer van Jan)
Anny gaat met Thea in Melbourne (Crown casino) uit eten en lekker Nederlands kletsen terwijl wij met Kerrie naar de Footies gaan (australian football) in het Etihad- stadion. Nadat eerst even snel met beiden bijgepraat hebben, dossen we ons uit in de 'Geelong colors' want dat is het team wat we vanavond gaan aanmoedigen. De tegenstander is Carlton en het bijzondere aan de Footies is dat, ondanks dat iedereen zich kleedt in de kleuren van hun club en daardoor ook als zodanig zichtbaar is, de supporters gemoedelijk door elkaar naar het stadion lopen. In het stadion zelf is het zelfs nog een graadje erger, daar zit namelijk iedereen door elkaar en zie je pas na de eerste paar goals wie om je heen wie voor welke club is. Superveilig dus ! 'Onze club' heeft uiteindelijk gewonnen en het was een prachtige wedstrijd om te zien, veel snelheid, spectaculaire vangballen en faire tackles. Op het veld zijn 7 scheidsrechters aanwezig om het spel te leiden en er lopen constant 'messagers' rond in het veld die tactische aanwijzingen van de coaches doorgeven aan de spelers. De Geelong-cats wonnen met 121-79 en de wedstrijd duurde ruim 3 uur (4 quarters van 25 min). Super ! Hierna hadden we afgesproken met Anny en Thea en komen we ook nog Paul en Melanie & Anthony en Robin tegen (beiden zonen van tante Jo met hun vrouwen) waardoor er 's nachts om 12 uur een soort van spontane familie- reunie ontstaat. Erg gezellig en Fleur en Stijn krijgen van Anthony & Robin ook nog een supporters-set van de Geelong Cats. Om 0.30 uur rijden we pas in Melbourne samen met Kerrie aan, want we moeten nog ruim 2 uur rijden voordat we in Bendigo aankomen.

Omdat we pas om 3.00 uur in bed lagen hebben we vandaag maar uitgeslapen tot 11.00 uur omdat het anders wel een erg zwaar programma gaat worden. Kerrie leidt ons als een ervaren reisleidster rond door Bendigo. We doen een tramtour door Bendigo waarin eea. wordt verteld over de historie van de stad die ontstaan is begin 18de eeuw als een weldvarende goudmijn-stad. De stad is verdeeld in een duits (europees) gedeelte, een chinees gedeelte en een Australisch gedeelte. Want een goudmijn trekt natuurlijk mensen aan uit allerlei werelddelen die allemaal op hun manier er geld aan proberen te verdienen. Grappig was het dan ook om te horen dat Chinezen nooit ondergronds in mijnen gewerkt hebben. Ondergronds gaan zij pas wanneer ze begraven worden en door in een mijn te werken staat bij chinezen gelijk aan 'met 1 been in je graf te staan'. Nee, zij verdienden hun geld aan het verbouwen en verkopen van groenten en hout aan de mijnbedrijven en nog veel meer andere (duistere) zaken. Een oud rechtbankgebouw ontbreekt dan ook zeker niet in Bendigo. Na de lunch aan Lake Weerona, waar we Kerrie's beste vrienden Leah en Dez tegenkomen rijden we nog 'snel' even naar Echucca, 80 km verder gelegen. Echucca (uitspreken alsof je moet niezen, 'eetsjioeka') ligt aan de Murry- rivier welke de grens vormt tussen Victoria en New South Wales. Hier liggen allerlei woonboten welke voor een week gehuurd kunnen worden en waarmee je de rivier kunt bevaren. Heel leuk om allemaal te zien, vooral ook omdat Echucca een oud haventje heeft met allerlei monumentale gebouwen.
Vanavond gegeten in de 'Clogs', een trendy restaurant in Bendigo van Nederlanders. Lekker allemaal.

Vanavond op tijd naar bed omdat we morgenvroeg al om 8.00 uur aan moeten rijden naar het feestje van Tyler. Daar moeten we om 10.45 uur zijn en zien we weer een hoop andere familieleden die we nog niet gezien hebben.

Sorry voor het lange verslag, maar dit is zelfs de ingekorte versie van alles wat we de laatste 2 dagen gedaan hebben.

Seeya

• 21 Augustus 2010 - 13:01

Claudia Duijsens:

Oh het kan voor mij niet lang genoeg zijn, ik vind het allemaal even interessant om te lezen.
    Vind jullie reis nog steeds boeiend en lees het met veel plezier.
    Vandaag komt mijn moeder aan in Canada en we zijn erg benieuwd hoe zij het gaat vinden.
    By the way, Stijn was die vis nou een zalm????
    Veel plezier verder en een heel fijn weekend!

• 21 Augustus 2010 - 13:03

Claudia Duijsens:

Oh ja, die Stijn ziet er echt uit alsof hij totally local is. Volgens mij ziet hij zich daar wel wonen!

• 21 Augustus 2010 - 13:46

Familie Oomens:

Nou, dat ben ik dus vergeten te schrijven. Stijn en Fleur hebben al aangegeven (net als Brigitte toen ze 15 was) dat ze 'liever' in Australie zouden willen wonen met zoveel familie om hun heen. Ze genieten dan ook met volle teugen van de reis en alle familieleden die we tot nu toe zijn tegengekomen.

• 21 Augustus 2010 - 18:45

Harrie En Jose:

Volgens mij komen jullie nog weken tekort om alles mee te maken. Het lijkt me geweldig zo'n reis en alles wzt er te zien en te beleven valt. Voor Fleur en Stijn zal dit zeker een reis zijn om nooit te vergeten. Ik volg jullie op de voet, dus laat maar veel van jullie horen. Groetjes Jose

• 22 Augustus 2010 - 15:38

Wilry Smeulders:

Hallo samen,

Nou snap ik waarom jullie vaak blauw-wit kleuren dragen.
    Dat zit toch een beetje in de genen!
    Fijne reis verder.
    Wij zitten trouwens ook in een tropisch regenwoud!
    groetjes, Wilry.

• 23 Augustus 2010 - 10:44

Fam Van Hugte:

heerlijke verhalen !
    geniet maar lekker verder en bedankt voor jullie mooie kaart!
    dikke zoen