Epidaurus - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Familie Oomens - WaarBenJij.nu Epidaurus - Reisverslag uit Nauplion, Griekenland van Familie Oomens - WaarBenJij.nu

Epidaurus

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Familie

21 Augustus 2009 | Griekenland, Nauplion

Vanochtend een heerlijk ontbijtje gehad in ons schilderachtige hotel Byron. Dit hotel was vroeger een ambassadegebouw en is in 1990 gerenoveerd tot hotel. Tijdens het ontbijt komt Fleur erachter dat ze weer blaasjes onder haar neus heeft gekregen en heeft Brigitte gelukkig de zalf hiervoor meegenomen. Nu maar hopen dat het snel helpt. Nog even een paar kaarsjes aansteken in de kerk tegenover het hotel voor opa voordat we naar Epidaurus gaan. Dit kerkje heet ‘ Agios Spiridona's ‘ en heeft de twijfelachtige eer dat vóór de kerkdeur de eerste president van Griekenland is vermoord. Het stuk muur wat hij als laatste heeft aangeraakt is hierna ingelijst en daar tegenover slapen wij dus. Vertrokken naar het theater van Epidauris dat op de wereld- erfgoedlijst staat. Lekker weer met de open kap gereden die we toch iedere keer bij het openen een handje moeten helpen. Het theater is een imposante verschijning en beroemd om zijn bijna perfecte akoestiek. Tijdens ons bezoek werd dat meerder keren gedemonstreerd door onder gids geleide groepen die een liedje zongen op het podium. Zelfs al werd er bijna gefluisterd kon je het nog overal in het stadion horen. Hierna hebben de opgravingen van het omliggende Asklepion bezocht waar het verhaal gaat dat Zeus de god Asklepion vermoordde omdat hij 2 ernstig zieke personen uit het dodenrijk had teruggehaald. Er stonden veel beelden van Asklepion in de omliggende gebouwe waarop hij te zien is met een hoop slangen rondom zijn wandelstok, het symbool voor de geneeskunde.
Verder stonden er nog de resten van een ziekenhuis uit de griekse tijd waarbij men dacht door te offeren voor de juiste god, de zieken vanzelf beter werden. Het was weer erg warm vandaag waardoor we besloten om in de namiddag maar de koelte van de zee op te zoeken. Via een alternatieve route op de TomTom zijn we dwars door de bergen over smalle wegen gereden waarvan je ieder moment het idee hebt dat ze overgaan in een zandpad. Mooi niet dus want we kwamen precies op bij het strand uit ! Daar hebben we een paar uurtjes gezwommen en heeft Brigitte nog wat telefoontjes met het thuisfront gepleegd over de stand van zaken rondom opa. Nu zitten we op onze koele hotelkamer wat te relaxen en alvast de spullen te pakken voor morgen. Morgen moeten we om 17.30 uur in Pireaus zijn voor de boot naar Naxos en op de weg daar naartoe willen we nog het Myceense graf bezoeken met de leeuwenpoort. Deze is gemaakt voor een barbaarse koning waarvan het verhaal gaat dat hij kinderen het vlees van hun vermoorde ouders liet opeten. Dat deze koning zelf aan een niet natuurlijke- dood is overleden mag duidelijk zijn, maar de details daarover vertellen we in het volgende verslag.