Het orakel van Delphi - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Familie Oomens - WaarBenJij.nu Het orakel van Delphi - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Familie Oomens - WaarBenJij.nu

Het orakel van Delphi

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Familie

15 Augustus 2009 | Griekenland, Archaía Olympía

Vanochtend geprobeerd vroeg op te staan maar dat mislukt helaas. Daarna werd ons een heerlijk ontbijt geserveerd door de buitengewoon gastvrije hoteleigenaar. Hij was erg trots op het eten wat hij serveerde. Rond een uur of 10 vertrokken naar het orakel wat maar 2 minuten rijden was. Een goedkoop dagje vandaag want bij aankomst bleek het vandaag een griekse feestdag te zijn waardoor we nergens entree hoefden te betalen! Het orakel ligt op een vrij steile berg op ongeveer 550 meter hoogte. Deze plek wordt ook wel de navel van de aarde genoemd omdat het verhaal gaat dat Zeus op ieder uiteinde van de wereld 2 adelaars heeft losgelaten die naar elkaar toe moesten vliegen om zo het middenpunt van de aarde te vinden. Dat werd dus Delphi. Mensen kwamen van heinde en ver naar het orakel voor antwoorden op moeilijke (levens)vragen. Hiervoor moest uiteraard betaald worden en een offer gebracht worden. Vervolgens werd de vraag door priesters overgebracht naar een speciale priesteres die de hele dag boven een aardscheur zat waar speciale hallucinerende dampen uitkwamen. De priesteres die zich waarschijnlijk in een permanente staat van 'stoned zijn' bevond brabbelde wat (dubbel)zinnigs terug wat vervolgens doorvertaald werd door de priesters. De antwoorden waren meestal zo vaag dat het eigenlijk altijd wel klopte :-)
Met dit verhaal in ons hoofd hebben we daar rondgelopen en daarmee ging de omgeving ook meer leven. Overal stonden restanten van schatkamers van steden en bevolkingsgroepen die meestal rijkelijk gevuld waren om zodoende de goden voor hun gunstig te stemmen. De orakel- pristers konden er in ieder geval goed van leven. Dat deze plek een van de hoogtepunten in de reis is was goed te merken aan de vele buitenlanders, en met name japanners, die een bezienswaardigheid waren met hun mouwstukken om tegen de zon en de hitte (35 C). Hierna in het delphi-museum de gevoelige stukken bekeken die niet meer aan de buitenlucht mogen worden blootgesteld. Foto's maken mocht hier wel maar niet met personen erop. Dan is het natuurlijk de sport om dat wel voor elkaar te krijgen en met de juiste timing en onderlinge signalen is dit Brigitte uiteraard 'n keer gelukt. Hierna nog snel naar de beroemde Thosos, 20 zuilen in een speciale kring, die op bijna alle foto's over Griekenland voorkomt. Supermooi ! Uiteindelijk zijn we vertrokken richting Olympia dat nog 4 uur rijden was langs een prachtige kustweg. Via de langste hangbrug ter wereld en 12 euro tolgeld lichter zijn we weer terug in de Peloponesen. Onderweg nog even in een haventje wat gedronken en na een redelijk pittige discussie over wat pubergedrag allemaal teweeg kan brengen kwamen we in Olympia aan. Een redelijk klein dorp met een grote faam waar ieder 2 jaar de fakkel voor een van de olympische spelen aangestoken wordt. Lekker gegeten in een restaurantje waar continue de sluitingsceremonie van de spelen in Athene- 2004 al ruim 5 jaar onafgebroken op tv te zien is. Morgen 'ns kijken wat er allemaal op olympisch gebied te zien is ...