Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Familie Oomens - WaarBenJij.nu Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Familie Oomens - WaarBenJij.nu

Athene

Door: Pieter en Fleur

Blijf op de hoogte en volg Familie

13 Augustus 2009 | Griekenland, Athene

Vandaag zijn we na een heerlijk ontbijt op pad gegaan naar de Acropolis. Het was erg indrukwekkend om daar rond te lopen tussen die mooie maar vooral oude gebouwen. Acropolis staat voor "hoogste punt" of "gebouw van een stad" en dat betekent dus dat we een aardig eindje omhoog moesten lopen. Bovenop bleek al gauw dat we niet de enigen waren. Duizenden mensen liepen er rond en overal stonden ‘wachters’ die op hun fluitje bliezen wanneer iemand op een pilaar of muur ging. Het bekendste gebouw van de acropolis is het pantheon (1100 v Chr.) en die was, ondanks dat ie volop in de steigers stond erg indrukwekkend. Voor het pantheon heeft Stijn voor ons op een bankje een verhaal uit zijn boek over de Griekse mythen voorgelezen. We kwamen hierdoor al echt in de oude Griekse sferen. Speciaal voor oma hebben we stenen van de acropolis meegenomen omdat we een verhaal hadden gehoord dat het haar 30 jaar geleden was mislukt omdat ze betrapt was door een van de wachters. Na het acropolis hebben we een rondrit gedaan in een treintje dat ons langs de meeste hotspots van Athene bracht. Zo zijn we ook bij de wacht van de onbekende soldaat geweest. Daar liepen 2 grappig geklede wachters rond die rechtstreeks uit een kuifje-strip leken gelopen. Ze hadden een heel komische manier van lopen en stilstaan. Snel wat foto’s gemaakt samen met een paar honderd duiven en, nadat we een uurtje in Emoustreet hadden rondgelopen, snel weer door naar het treintje. Hierna hebben we nog het ‘new acropolis museum’ bezocht voor maar 2 euro! en daarna nog de enorme tempel van Zeus, midden in de stad. De middag uiteindelijk beëindigd met een bezoek aan de best bewaarde tempels van Athene, het Agora en het Theseion. Beiden nog praktisch in hun originele staat.
Na een uurtje op de koele hotelkamer uitgerust te hebben zijn we gaan eten in een origineel Grieks restaurant waar het blijkbaar een goed gebruik is om in de keuken van de kok te kijken wat je lekker vindt waarna het op je tafel geserveerd wordt. Nog even wat rondgelopen en daarna de voorbereiding voor de dag van morgen, naar Delphi. Hopelijk herinnert de man van de parking ons nog want we hebben de auto daar zomaar achtergelaten met de sleutels erop en niet verteld in welk hotel we zitten. Hij zag er trouwens wel betrouwbaar uit, net zoals de rest van de Grieken, en we kregen een recuutje …

• 14 Augustus 2009 - 12:47

Ger En Dini.:

Hallo allemaal.
    Bedankt voor de leuke foto's en verslagen van jullie reis.Je zult wel denken nu pas bericht terug,vandaag Vrijdag
    14/8 kregen we het eerste berichtje binnen,natuurlijk weer iets verkeerd gedaan.Na diverse keren proberen is het eindelijk gelukt.Zo te lezen hebben
    jullie al veel gezien,groetjes en liefs
    van Pa en Ma.